Kampaamokentältä kuultu viesti ja Nordean kuluttajabarometri puhuvat samaa kieltä: alkuvuodesta kuluttajien ostokäyttäytyminen on ollut tavanomaista varovaisempaa. Erityisesti tavarakaupassa kehitys on ollut alkuvuonna heikkoa, mutta kulutus supistui myös palvelusektorilla. Kun tähän yhdistää asiakkaiden pitempiaikaisen ostokäyttäytymisen muutoksen, jossa näkyy vaatimustason nousu, miten hiusalan yrittäjä voisi vastata
kiristyneeseen kilpailuun?
Erottautuminen ja sitouttaminen
Viime vuosina hiusalalla on paljon puhuttu erikoistumisesta. Mutta erikoistuminen ei sovi kaikille, ja kaikki eivät halua erikoistua. Mutta on yksi asia, johon kaikki voivat erikoistua: se on palvelun laatu.
Erityisen hyvät asiakaskokemukset jättävät emotionaalisen jäljen. Kuten yhdysvaltalainen ihmisoikeusaktivisti ja kirjailija Maya Angelou aikanaan sanoi: "Ihmiset unohtavat mitä olet sanonut tai tehnyt heille, mutta he eivät koskaan unohda sitä, mitä sait heidät tuntemaan".
Miten luoda unohtumaton kokemus?
Suurimpia muutoksia kuluttajan ostokäyttäytymisen muutoksessa on lisäarvon odottaminen. Erottautuakseen kilpailusta tämä tarkoittaa usein enemmän kuin vain taitavaa käsityötä hiusten parissa. Mutta miten ylittää asiakkaan odotukset kerta toisensa jälkeen? Tämä ei välttämättä vaadi valtavasti ylimääräistä aikaa ja energiaa, vaan lisäarvon tuottamista asioissa, joista asiakas on osoittanut olevansa kiinnostunut tullessaan kampaamoon: henkilökohtaista palvelua, kuulluksi ja ymmärretyksi tulemista, ohjausta hiusten laittoon ja kokonaisvaltaiseen kauneuteen kotona, sekä pienten asioiden huomaamista ja muistamista. Se on tunnelmaa, jonka luot tiloissasi ja kohdatessasi asiakkaan, jolloin hän tuntee tulleensa juuri oikeaan paikkaan.
Sitouttaminen asiakassuhteiden ylläpitämiseen
Kun asiakasvirrat ovat hiljaisempia, monesti käännetään katse uusasiakashankintaan. Mutta ennen kuin hankitaan yhtään uutta asiakasta, kannattaa kääntää katse asiakkaiden sitouttamiseen. Suhtaudutko
jokaiseen uuteen asiakkaaseen niin, että hän työllistää sinut vähintään päiväksi vuodessa usean tulevan vuoden aikana? Oletko luonut prosessin siihen, että jokaiselle asiakkaalle suositellaan aina uutta aikaa?
Faniasiakkaat luovat vahvan perustan menestykselle
Jokaisesta uudesta asiakkaasta, joka on sitoutettu asiakaskokemuksella erottautumalla ei tule pelkästään tyytyväinen asiakas, vaan jopa faniasiakas. Tutkimusten mukaan faniasiakkaiden asiakasuskollisuus on
keskimäärin 84%, kun taas tyytyväisten asiakkaiden kohdalla se on 30%. Faniasiakkaat eivät ainoastaan palaa yritykseesi uudelleen, vaan he myös suosittelevat sitä aktiivisesti tuttavilleen ja verkostoilleen. He ovat yrityksesi suurlähettiläitä, jotka auttavat sinua luomaan vahvan maineen
ja kasvattamaan asiakaskuntaasi organisaation parhaana markkinointityökaluna.
Erottuminen näkyy tuloksessa
Erottautuminen ei näy pelkästään asiakasuskollisuuden kasvattamisessa ja uusien asiakkaiden sitouttamisessa, vaan se heijastuu myös keskiostokseen. Tutkimusten mukaan 16% "tyytyväisistä" asiakkaista ostaa lisäpalveluita ja kotihoitotuotteita, kun taas faniasiakkaiden kohdalla vastaava luku on peräti 82%. Kun asiakas tuntee olevansa osa yritystäsi ja saa odotukset ylittävää palvelua, hän ei vain ole valmis maksamaan siitä enemmän vaan myös kuluttaa enemmän jokaisella käyntikerralla.
Tällainen asiakas nimittäin luottaa kampaajaan ja innostuu helposti kaikista uusista ideoista.
Alavireisestä alkuvuodesta virkeään kevääseen
Vaikka alkuvuosi on ollut kuluttajien osalta varovainen ja hiljainen, on lohdullista tietää, että omaan tekemiseen voi vaikuttaa merkittävästi. Lisäboostia antaa keväinen aurinko, joka tunnetusti ajaa asiakkaat
kampaamoihin päivittämään hiuksensa talven jäljiltä kevätkuntoon. Tässä vaiheessa vuotta on oiva tilaisuus tarjota asiakkaille raikas ja virkistävä KOKEMUS, joka saa heidät tuntemaan olonsa uudistuneeksi ja valmiiksi uuteen vuodenaikaan.
Erottuminen asiakaskokemuksella ja sitouttamisella on avain menestykseen kampaamoalalla. Kun luot unohtumattomia kokemuksia ja faniasiakkaita, nämä asiakkaat eivät vain palaa liikkeeseesi, vaan myös kannustavat muita tuttaviaan samaan. Suositusten ja vahvan maineen avulla kasvatat asiakaskuntaasi ja varmistat, että jokainen käynti kampaamossasi on positiivinen ja antoisa kokemus sekä asiakkaalle että
liiketoiminnallesi.
Comments